Záchrana
Keď potrebujete pomoc, každá sekunda je nesmierne vzácna. Ak je v hre niekoho život, nemôžete strácať čas hľadaním nejakého telefónneho čísla. Cez telefónnu linku 112 sa k vám dostanú všetky záchranné zložky, ktoré pomáhajú v núdzi. Pokiaľ je teda bezprostredne ohrozený váš život, zdravie, majetok alebo životné prostredie, neváhajte kedykoľvek vytočiť tiesňové volanie.
Na začiatku je vždy telefonát. Operátor sa snaží zistiť, čoho sa problém týka a podľa odpovedi volajúceho sa asistenčným hovorom pripojí lekár alebo hasič. Mesačne na linku 112 zatelefonuje približne 100 tisíc ľudí. Viac už objasňuje v rozhovore Ľubomíra Miklovičová z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra.
Ak niekto súrne potrebuje pomoc a zavolá na linku 112, aký je tam zabezpečený ďalší postup?
Pokiaľ ide o oprávnené volanie na číslo 112, operátor zisťuje, aká udalosť sa stala, kde, kedy a komu. Tieto informácie potrebuje k tomu, aby sa vedel rozhodnúť, ktorá záchranná zložka mu vie poskytnúť najlepšiu a najrýchlejšiu pomoc. V prípade potreby zisťuje ďalšie informácie. Následne vysiela na miesto potrebnú pomoc. Zvyčajne volajú ľudia v značnom duševnom rozpoložení, keďže v mnohých situáciách ide aj o život.
Na čo by v takýchto prípadoch nemali zabúdať a čo všetko vám treba nahlásiť?
Pri telefonovaní na číslo tiesňového volania treba zachovať pokoj, hovoriť pomaly, zrozumiteľne a nahlas. Je potrebné nahlásiť: čo, kde, komu, kedy sa stalo. Prípadne môže volajúci poskytnúť aj ďalšie informácie, napríklad telefónne číslo na spätné volanie. Operátor na obrazovke vidí odkiaľ telefonát prichádza vďaka lokalizácii volajúceho. Na číslo 112 sa dovoláte bezplatne z pevnej linky, mobilu alebo telefónneho automatu, a to aj v prípade, že nemáte kredit alebo ste mimo dosahu mobilnej siete. Pomoc vysielame bezodkladne a spravidla do 15 minút od uskutočnenia hovoru. Volajúci by mal postupovať podľa pokynov operátora a ak je to možné, zostať na mieste udalosti.
Aké prípady volajúcich v uplynulých dvoch mesiacoch dominovali na linke 112?
Išlo najmä o volania súvisiace so zimným obdobím. Teda napríklad o dopravné nehody spôsobené snehovou kalamitou alebo poľadovicou. Zmyslom integrovaného záchranného systému je, že všetky záchranné zložky sú pod „jednou strechou“. To umožní rýchle vyhodnotenie situácie a rýchlejšiu, pružnejšiu a jednoduchšiu pomoc, keď je potrebná spolupráca viacerých zložiek. Alebo tiež v situácii, kedy telefonujúci nevie, na akú záchrannú zložku sa má obrátiť.
Stretávate sa aj s prípadmi zneužitia v praxi?
Počet neoprávnených telefonátov rastie počas víkendov, štátnych sviatkov a školských prázdnin. Práve z tohto dôvodu sme v minulom roku prijali opatrenie, ktorého cieľom je zabrániť zneužívaniu tiesňovej linky. Na tiesňovej linke sme spustili oznam, ktorý má poslúžiť ako filter pre neoprávnené volania, ktorý odradí volajúceho od zneužívania tiesňového čísla. Uvoľníme tak viac operátorov pre spracovanie telefonátov občanov nachádzajúcich sa skutočne v núdzi. Zneužitia linky v núdzi sa dopúšťajú hlavne sociálne slabšie skupiny obyvateľov a deti, no sú aj prípady, že neúmyselne tu zavolajú starší ľudia, ktorí si číslo 112 pomýlia s poskytovaním iných služieb. Operátori sa pri svojej práci stretávajú aj s takýmito telefonátmi. Občas zatelefonujú ľudia, ktorí sa cítia sami, alebo si linku 112 zamieňajú s infolinkou, či dokonca s telefónnou ústredňou. Musím však upozorniť na to, že kto zneužije linku tiesňového volania, môže dostať pokutu až 1 659 eur. Priestupku sa dopustí okrem iného aj ten, kto zneužije linku tiesňového volania tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje linku tiesňového volania.
Čo vám najviac sťažuje prácu na linke 112 - máte tam dostatok pracovníkov či technického vybavenia, ktoré sú pre pomoc potrebné?
Veľkou záťažou sú najmä spomínané neoprávnené hovory. Tie sa nám však podarilo znížiť aj vďaka vyššie spomínaným „hláskam“ proti neoprávneným volaniam. Vďaka tomuto opatreniu klesol počet neoprávnených hovorov z 80 na 50 percent. Prijali sme viaceré opatrenia na obmedzenie výpadkov príjmu hovorov v tiesni. V minulom roku sme zložkám integrovaného záchranného systému zakúpili 2125 vysielačiek. Záchranári, hasiči a policajti sa tak už nemusia pri komunikácii počas záchrany života, zdravia a majetku občanov spoliehať na svoje mobily. Pracujeme na projekte „Register adries“, ktorého cieľom je zefektívnenie integrovaného záchranného systému.
S linkou 112 sa spája aj druhý ročník celoeurópskej súťaže pre profesionálov i pre verejnosť, ktorej cieľom je popularizovať jednotné európske číslo tiesňového volania v celej Európskej únii a podporovať jej správne používanie v praxi. Prvýkrát bol za výnimočný záchranársky čin ocenený aj Slovák ...
V minulom roku sa medzi víťazmi európskeho finále súťaže 112 Awards objavil aj Slovák Peter Adamkovič, ktorá bol zároveň aj víťazom národného kola tejto súťaže. Ten zachránil život chlapcovi, ktorý sa topil v rieke Váh v Piešťanoch. Tesne po tom, ako bola udalosť ohlásená na linke 112, správne odhadol situáciu vzhľadom na rýchlosť prúdu rieky a bez váhania sa vrhol do vody, aby doplával k bezvládnemu pätnásťročnému Mirkovi. Toho z posledných síl držali v tečúcej rieke jeho dve kamarátky. Postihnutý chlapec, ktorý žije v detskom domove, bol v tom čase už v bezvedomí. Peter ho uchopil a doplával s ním až k brehu, kde sa kriesením a masážou srdca snažil chlapcovi pomôcť nám žiaľ neznámy človek, a to až do samotného príchodu záchranárov. Tí Mirka vrtuľníkom transportovali do zdravotníckeho zariadenia v Bratislave.
Chystáte v najbližšej dobe nejaké novinky na linke 112?
Chceme zaviesť možnosť komunikovať s koordinačnými strediskami pomocou projektu eCall. Ide o technológiu volania pomoci, ktorá bude zabudovaná do vozidiel a v prípade dopravnej nehody automaticky kontaktuje linku 112. eCall bude povinnou výbavou a súčasťou každého vozidla od 1. januára 2015. Plánujeme tiež možnosť zasielať žiadosť o pomoc v tiesni prostredníctvom sms. Krajiny Európskej únie pracujú aj s možnosťami tiesňového volania pomocou videohovoru posunkovou rečou.
Ak niekto súrne potrebuje pomoc a zavolá na linku 112, aký je tam zabezpečený ďalší postup?
Pokiaľ ide o oprávnené volanie na číslo 112, operátor zisťuje, aká udalosť sa stala, kde, kedy a komu. Tieto informácie potrebuje k tomu, aby sa vedel rozhodnúť, ktorá záchranná zložka mu vie poskytnúť najlepšiu a najrýchlejšiu pomoc. V prípade potreby zisťuje ďalšie informácie. Následne vysiela na miesto potrebnú pomoc. Zvyčajne volajú ľudia v značnom duševnom rozpoložení, keďže v mnohých situáciách ide aj o život.
Na čo by v takýchto prípadoch nemali zabúdať a čo všetko vám treba nahlásiť?
Pri telefonovaní na číslo tiesňového volania treba zachovať pokoj, hovoriť pomaly, zrozumiteľne a nahlas. Je potrebné nahlásiť: čo, kde, komu, kedy sa stalo. Prípadne môže volajúci poskytnúť aj ďalšie informácie, napríklad telefónne číslo na spätné volanie. Operátor na obrazovke vidí odkiaľ telefonát prichádza vďaka lokalizácii volajúceho. Na číslo 112 sa dovoláte bezplatne z pevnej linky, mobilu alebo telefónneho automatu, a to aj v prípade, že nemáte kredit alebo ste mimo dosahu mobilnej siete. Pomoc vysielame bezodkladne a spravidla do 15 minút od uskutočnenia hovoru. Volajúci by mal postupovať podľa pokynov operátora a ak je to možné, zostať na mieste udalosti.
Aké prípady volajúcich v uplynulých dvoch mesiacoch dominovali na linke 112?
Išlo najmä o volania súvisiace so zimným obdobím. Teda napríklad o dopravné nehody spôsobené snehovou kalamitou alebo poľadovicou. Zmyslom integrovaného záchranného systému je, že všetky záchranné zložky sú pod „jednou strechou“. To umožní rýchle vyhodnotenie situácie a rýchlejšiu, pružnejšiu a jednoduchšiu pomoc, keď je potrebná spolupráca viacerých zložiek. Alebo tiež v situácii, kedy telefonujúci nevie, na akú záchrannú zložku sa má obrátiť.
Stretávate sa aj s prípadmi zneužitia v praxi?
Počet neoprávnených telefonátov rastie počas víkendov, štátnych sviatkov a školských prázdnin. Práve z tohto dôvodu sme v minulom roku prijali opatrenie, ktorého cieľom je zabrániť zneužívaniu tiesňovej linky. Na tiesňovej linke sme spustili oznam, ktorý má poslúžiť ako filter pre neoprávnené volania, ktorý odradí volajúceho od zneužívania tiesňového čísla. Uvoľníme tak viac operátorov pre spracovanie telefonátov občanov nachádzajúcich sa skutočne v núdzi. Zneužitia linky v núdzi sa dopúšťajú hlavne sociálne slabšie skupiny obyvateľov a deti, no sú aj prípady, že neúmyselne tu zavolajú starší ľudia, ktorí si číslo 112 pomýlia s poskytovaním iných služieb. Operátori sa pri svojej práci stretávajú aj s takýmito telefonátmi. Občas zatelefonujú ľudia, ktorí sa cítia sami, alebo si linku 112 zamieňajú s infolinkou, či dokonca s telefónnou ústredňou. Musím však upozorniť na to, že kto zneužije linku tiesňového volania, môže dostať pokutu až 1 659 eur. Priestupku sa dopustí okrem iného aj ten, kto zneužije linku tiesňového volania tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje linku tiesňového volania.
Čo vám najviac sťažuje prácu na linke 112 - máte tam dostatok pracovníkov či technického vybavenia, ktoré sú pre pomoc potrebné?
Veľkou záťažou sú najmä spomínané neoprávnené hovory. Tie sa nám však podarilo znížiť aj vďaka vyššie spomínaným „hláskam“ proti neoprávneným volaniam. Vďaka tomuto opatreniu klesol počet neoprávnených hovorov z 80 na 50 percent. Prijali sme viaceré opatrenia na obmedzenie výpadkov príjmu hovorov v tiesni. V minulom roku sme zložkám integrovaného záchranného systému zakúpili 2125 vysielačiek. Záchranári, hasiči a policajti sa tak už nemusia pri komunikácii počas záchrany života, zdravia a majetku občanov spoliehať na svoje mobily. Pracujeme na projekte „Register adries“, ktorého cieľom je zefektívnenie integrovaného záchranného systému.
S linkou 112 sa spája aj druhý ročník celoeurópskej súťaže pre profesionálov i pre verejnosť, ktorej cieľom je popularizovať jednotné európske číslo tiesňového volania v celej Európskej únii a podporovať jej správne používanie v praxi. Prvýkrát bol za výnimočný záchranársky čin ocenený aj Slovák ...
V minulom roku sa medzi víťazmi európskeho finále súťaže 112 Awards objavil aj Slovák Peter Adamkovič, ktorá bol zároveň aj víťazom národného kola tejto súťaže. Ten zachránil život chlapcovi, ktorý sa topil v rieke Váh v Piešťanoch. Tesne po tom, ako bola udalosť ohlásená na linke 112, správne odhadol situáciu vzhľadom na rýchlosť prúdu rieky a bez váhania sa vrhol do vody, aby doplával k bezvládnemu pätnásťročnému Mirkovi. Toho z posledných síl držali v tečúcej rieke jeho dve kamarátky. Postihnutý chlapec, ktorý žije v detskom domove, bol v tom čase už v bezvedomí. Peter ho uchopil a doplával s ním až k brehu, kde sa kriesením a masážou srdca snažil chlapcovi pomôcť nám žiaľ neznámy človek, a to až do samotného príchodu záchranárov. Tí Mirka vrtuľníkom transportovali do zdravotníckeho zariadenia v Bratislave.
Chystáte v najbližšej dobe nejaké novinky na linke 112?
Chceme zaviesť možnosť komunikovať s koordinačnými strediskami pomocou projektu eCall. Ide o technológiu volania pomoci, ktorá bude zabudovaná do vozidiel a v prípade dopravnej nehody automaticky kontaktuje linku 112. eCall bude povinnou výbavou a súčasťou každého vozidla od 1. januára 2015. Plánujeme tiež možnosť zasielať žiadosť o pomoc v tiesni prostredníctvom sms. Krajiny Európskej únie pracujú aj s možnosťami tiesňového volania pomocou videohovoru posunkovou rečou.
Pripravila Zuzana Voštenáková
Príbehy z núdzovej linky 112
13. januára minulého roka o 13:57 hodine bola na tiesňovú linku 112 ohlásená dopravná nehoda osobného motorového vozidla, ktorá sa stala pri obci Bošany. Na zásah boli vyslaní štyria príslušníci Hasičského a záchranného zboru (ďalej len hasiči) z Hasičskej stanice v Partizánskom. Po príchode na miesto udalosti zistili, že havarované vozidlo sa nachádza v priľahlom poli vedľa cesty, prevrátené na strechu. Následkom dopravnej nehody sa ľahko zranila jedna osoba. Zasahujúci hasiči zabezpečili vozidlo proti vzniku požiaru a uistili sa, že z vozidla neunikli žiadne prevádzkové kvapaliny. Na miesto dopravnej nehody sa dostavili policajti i zdravotníci zo záchrannej zdravotnej služby, ktorí vyšetrili zraneného vodiča.
31. decembra roku 2010 o 09:46 hodine bola na tiesňovú linku 112 ohlásená dopravná nehoda osobného motorového vozidla, ktorá sa stala na štátnej ceste I/61 pri Dubnici nad Váhom. Na zásah boli vyslaní traja hasiči z Hasičskej stanice v Dubnici nad Váhom. Po príchode na miesto udalosti zistili, že osobné auto na zľadovatenej vozovke dostalo šmyk, prešlo do protismeru, kde vytrhlo oceľové zábradlie a zadnou časťou zostalo visieť vo výške asi sedem metrov nad nepoužívaným železničným priecestím. Posádka sa nachádzala mimo vozidla, pričom vodičovi, ktorý sa sťažoval na bolesť hlavy, poskytli hasiči do príchodu záchrannej zdravotnej služby predlekársku pomoc. Následne na havarovanom vozidle vykonali protipožiarne opatrenia a zamedzili úniku prevádzkových kvapalín.
Horskí záchranári v Slovenskom raji zachraňovali 27. februára tohto roka 30-ročného slovenského turistu. Ten požiadal o pomoc prostredníctvom tiesňovej linky 112. Muž sa na túre v Slovenskom raji pošmykol a poranil si nohu, takže nedokázal ďalej samostatne pokračovať. Turista sa nachádzal na turistickom chodníku medzi Kláštoriskom a Podleskom. Záchranári zraneného muža na mieste ošetrili a pomocou vákuového matraca stabilizovali. Následne ho previezli na ďalšie ošetrenie do nemocnice v nemocnice Spišskej Novej Vsi.
13. januára minulého roka o 13:57 hodine bola na tiesňovú linku 112 ohlásená dopravná nehoda osobného motorového vozidla, ktorá sa stala pri obci Bošany. Na zásah boli vyslaní štyria príslušníci Hasičského a záchranného zboru (ďalej len hasiči) z Hasičskej stanice v Partizánskom. Po príchode na miesto udalosti zistili, že havarované vozidlo sa nachádza v priľahlom poli vedľa cesty, prevrátené na strechu. Následkom dopravnej nehody sa ľahko zranila jedna osoba. Zasahujúci hasiči zabezpečili vozidlo proti vzniku požiaru a uistili sa, že z vozidla neunikli žiadne prevádzkové kvapaliny. Na miesto dopravnej nehody sa dostavili policajti i zdravotníci zo záchrannej zdravotnej služby, ktorí vyšetrili zraneného vodiča.
31. decembra roku 2010 o 09:46 hodine bola na tiesňovú linku 112 ohlásená dopravná nehoda osobného motorového vozidla, ktorá sa stala na štátnej ceste I/61 pri Dubnici nad Váhom. Na zásah boli vyslaní traja hasiči z Hasičskej stanice v Dubnici nad Váhom. Po príchode na miesto udalosti zistili, že osobné auto na zľadovatenej vozovke dostalo šmyk, prešlo do protismeru, kde vytrhlo oceľové zábradlie a zadnou časťou zostalo visieť vo výške asi sedem metrov nad nepoužívaným železničným priecestím. Posádka sa nachádzala mimo vozidla, pričom vodičovi, ktorý sa sťažoval na bolesť hlavy, poskytli hasiči do príchodu záchrannej zdravotnej služby predlekársku pomoc. Následne na havarovanom vozidle vykonali protipožiarne opatrenia a zamedzili úniku prevádzkových kvapalín.
Horskí záchranári v Slovenskom raji zachraňovali 27. februára tohto roka 30-ročného slovenského turistu. Ten požiadal o pomoc prostredníctvom tiesňovej linky 112. Muž sa na túre v Slovenskom raji pošmykol a poranil si nohu, takže nedokázal ďalej samostatne pokračovať. Turista sa nachádzal na turistickom chodníku medzi Kláštoriskom a Podleskom. Záchranári zraneného muža na mieste ošetrili a pomocou vákuového matraca stabilizovali. Následne ho previezli na ďalšie ošetrenie do nemocnice v nemocnice Spišskej Novej Vsi.
Späť na tému Profesionáli