Odhalenie pamätníka obetiam havárie letu lietadlovej pošty
BRATISLAVA 4. októbra – Tlačová správa - Letisko M. R. Štefánika v Bratislave napomohlo k vybudovaniu pamätníka obetiam leteckého nešťastia letu OK 475 poštovej linky ČSA z februára 1977. Na pamiatku obetiam leteckej nehody ho dnes z iniciatívy občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky odhalili v katastri obce Ivanka pri Dunaji.
Pred 47 rokmi, presne 11. februára 1977, sa piloti lietadla typu Avia AV-14T, tzv. lietadlovej pošty, snažili priblížiť na pristátie na dráhu 22 na bratislavskom letisku. V dôsledku poklesu pod bezpečnú výšku však 2 km od letiska v katastri obce Ivanka pri Dunaji narazili do stromov a havarovali. Pri leteckej nehody zahynuli štyri osoby.
Na pamiatku obetiam leteckej nehody bol dnes na okraji obce Ivanka pri Dunaji odhalený nerezový pamätník s nápisom „Pošta nedoletela“ a vizuálom lietadla s rozsypanými listovými zásielkami. „Miesto sa nachádza v náletovom kuželi dráhy letiska a blízko prvého dotyku havarovaného lietadla s terénom,” vysvetlil autor myšlienky výstavby pamätníka Rudolf Roller z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky.
„Dynamický tvar pamätníka pripomína pád lietadla lietadlovej pošty Av-14 a rozsypanú poštu. V reze je zvýraznený profil krídla. Štyri tisy sú štyri obete havárie a previsnutý krík symbolizuje smútok,” dodáva Rudolf Roller. Autorom grafického dizajnu je Miroslav Valček, spolupracovník Historickej spoločnosti Ivanky. Rovnaké združenie iniciovalo aj výstavbu pamätníka obetiam havárie lietadla IL18, ktorý je od roku 2014 umiestnený pred vstupom do areálu jazera Zlaté piesky.
Na pietnej spomienkovej udalosti sa zúčastnila aj Bernadeta Pytelová, dcéra pracovníka Pošty Košice 2 Tibora Nagyho, ktorý zahynul pri havárii, ale aj súrodenci Katarína a Juraj Zimovci, ktorých rodičia našli a ošetrili pilota, ktorý ako jediný haváriu lietadla prežil.
Pred 47 rokmi, presne 11. februára 1977, sa piloti lietadla typu Avia AV-14T, tzv. lietadlovej pošty, snažili priblížiť na pristátie na dráhu 22 na bratislavskom letisku. V dôsledku poklesu pod bezpečnú výšku však 2 km od letiska v katastri obce Ivanka pri Dunaji narazili do stromov a havarovali. Pri leteckej nehody zahynuli štyri osoby.
Na pamiatku obetiam leteckej nehody bol dnes na okraji obce Ivanka pri Dunaji odhalený nerezový pamätník s nápisom „Pošta nedoletela“ a vizuálom lietadla s rozsypanými listovými zásielkami. „Miesto sa nachádza v náletovom kuželi dráhy letiska a blízko prvého dotyku havarovaného lietadla s terénom,” vysvetlil autor myšlienky výstavby pamätníka Rudolf Roller z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky.
„Dynamický tvar pamätníka pripomína pád lietadla lietadlovej pošty Av-14 a rozsypanú poštu. V reze je zvýraznený profil krídla. Štyri tisy sú štyri obete havárie a previsnutý krík symbolizuje smútok,” dodáva Rudolf Roller. Autorom grafického dizajnu je Miroslav Valček, spolupracovník Historickej spoločnosti Ivanky. Rovnaké združenie iniciovalo aj výstavbu pamätníka obetiam havárie lietadla IL18, ktorý je od roku 2014 umiestnený pred vstupom do areálu jazera Zlaté piesky.
Na pietnej spomienkovej udalosti sa zúčastnila aj Bernadeta Pytelová, dcéra pracovníka Pošty Košice 2 Tibora Nagyho, ktorý zahynul pri havárii, ale aj súrodenci Katarína a Juraj Zimovci, ktorých rodičia našli a ošetrili pilota, ktorý ako jediný haváriu lietadla prežil.
Výstavbu pamätníka sponzorsky podporilo aj vedenie bratislavského letiska. „Letisko M. R. Štefánika si ctí pamiatku obetí leteckej nehody letu Československých aerolínií z roku 1977. Z tohto dôvodu sa rozhodlo podporiť vybudovanie pamätníka leteckého nešťastia v Ivanke pri Dunaji. Je to jediný projekt, ktorý v tomto roku letisko podporilo,“ vysvetlil Dušan Novota, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Letiska Bratislava.
Slovenská pošta pri tejto príležitosti dnes vydáva poštový lístok s prítlačou „Odhalenie Pamätníka obetí havárie poštového lietadla ambulantnej pošty v roku 1977“ s natlačenou známkou „Poštová schránka“ so špecifickým symbolom T2 50g. Motívom prítlače je lietadlo ambulantnej pošty AV14, ktoré v roku 1977 havarovalo v Ivanke pri Dunaji, letiace nad pamätníkom, ktorý je venovaný obetiam havárie.
Popis pamätníka:
Pamätník je umiestnený na betónovom podstavci s rozmermi 300 cm x 45 cm x 95 cm. Zhotovený je z nitovaného lešteného a brúseného nerezového plechu na nerezovom profile. Použité nity sú nerezové. Súčasťou podstavca je ležiaca vrtuľa z menšieho havarovaného lietadla. Samotné nápisy sú zo samolepiacej fólie odolávajúcej poveternostnému vplyvu. Schody a obruba sú vytvorené z čadičových kociek. Podsyp a výplň medzipriestoru pamätníka tvorí triedený makadam. Zemný val je sypaná ornica osiata trávou. Na nej sú zasadené štyri kríky tisu a jeden solitér, previsnutá zeleň. Vedľa je stojan z nerezovej konštrukcie výšky 100 cm, spolu s nerezovou informačnou tabuľou rozmeru 50 cm x 40 cm. Pamätník bude osvetlený dvoma solárnymi svietidlami.
Opis priebehu havárie:
Pravidelná poštová linka Československých aerolínií (ČSA) na trase Praha - Bratislava – Košice (let OK 475) pristávala na letisku v Bratislave za zníženej viditeľnosti počas noci v piatok 11. februára 1977. Posádka lietadla Avia-14 registrácie OK-OCA plánovala vykonať priblíženie na pristátie na dráhu 22 a v prípade, že nenadviaže vizuálny kontakt so svetelnou sústavou, by pokračovala bez pristátia v Bratislave priamo do Košíc.
Slovenská pošta pri tejto príležitosti dnes vydáva poštový lístok s prítlačou „Odhalenie Pamätníka obetí havárie poštového lietadla ambulantnej pošty v roku 1977“ s natlačenou známkou „Poštová schránka“ so špecifickým symbolom T2 50g. Motívom prítlače je lietadlo ambulantnej pošty AV14, ktoré v roku 1977 havarovalo v Ivanke pri Dunaji, letiace nad pamätníkom, ktorý je venovaný obetiam havárie.
Popis pamätníka:
Pamätník je umiestnený na betónovom podstavci s rozmermi 300 cm x 45 cm x 95 cm. Zhotovený je z nitovaného lešteného a brúseného nerezového plechu na nerezovom profile. Použité nity sú nerezové. Súčasťou podstavca je ležiaca vrtuľa z menšieho havarovaného lietadla. Samotné nápisy sú zo samolepiacej fólie odolávajúcej poveternostnému vplyvu. Schody a obruba sú vytvorené z čadičových kociek. Podsyp a výplň medzipriestoru pamätníka tvorí triedený makadam. Zemný val je sypaná ornica osiata trávou. Na nej sú zasadené štyri kríky tisu a jeden solitér, previsnutá zeleň. Vedľa je stojan z nerezovej konštrukcie výšky 100 cm, spolu s nerezovou informačnou tabuľou rozmeru 50 cm x 40 cm. Pamätník bude osvetlený dvoma solárnymi svietidlami.
Opis priebehu havárie:
Pravidelná poštová linka Československých aerolínií (ČSA) na trase Praha - Bratislava – Košice (let OK 475) pristávala na letisku v Bratislave za zníženej viditeľnosti počas noci v piatok 11. februára 1977. Posádka lietadla Avia-14 registrácie OK-OCA plánovala vykonať priblíženie na pristátie na dráhu 22 a v prípade, že nenadviaže vizuálny kontakt so svetelnou sústavou, by pokračovala bez pristátia v Bratislave priamo do Košíc.
Piloti však podklesali pod minimálnu bezpečnú výšku, následkom čoho sa lietadlo zachytilo o konáre stromov a havarovalo necelé 2 km od prahu dráhy 22, v časti katastra obce Ivanka pri Dunaji. Pri nehode zahynuli dvaja členovia letovej posádky lietadla – Miroslav Meluš a Václav Šmíd – a dvaja pracovníci Pošty-Košice 2 – Tibor Nagy a Imrich Štofan, haváriu prežil len kapitán lietadla.
Táto havária lietadla sa radí do kategórie CFIT (Controlled Flight Into Terrain), pri ktorej má posádka lietadla stroj pod kontrolou a neúmyselne vletí do prekážky alebo terénu.
Lietadlová pošta bola celosvetový unikát, ktorá bola v rokoch 1956 až 1981 prevádzkovaná Československou poštou ako jedinou poštovou správou na svete.
Lietadlová pošta nie je to isté, čo letecká pošta. Kým pri leteckej pošte je zásielka prepravená v nákladnom priestore lietadla bez spracovania počas letu, v lietadlovej pošte poverení pracovníci pošty spracovávali zásielky pretrieďovaním zväzkov zásielok a zaraďovaním nákladných predmetov vytvárali záznamy pre napojenie na automobilovú a železničnú ambulantnú poštu.
Táto havária lietadla sa radí do kategórie CFIT (Controlled Flight Into Terrain), pri ktorej má posádka lietadla stroj pod kontrolou a neúmyselne vletí do prekážky alebo terénu.
Lietadlová pošta bola celosvetový unikát, ktorá bola v rokoch 1956 až 1981 prevádzkovaná Československou poštou ako jedinou poštovou správou na svete.
Lietadlová pošta nie je to isté, čo letecká pošta. Kým pri leteckej pošte je zásielka prepravená v nákladnom priestore lietadla bez spracovania počas letu, v lietadlovej pošte poverení pracovníci pošty spracovávali zásielky pretrieďovaním zväzkov zásielok a zaraďovaním nákladných predmetov vytvárali záznamy pre napojenie na automobilovú a železničnú ambulantnú poštu.
Späť na tému Súčasnosť