Motorkári, spomaľte!
Počas slnečných dní je na cestách omnoho viac motorkárov, ako po iné dni. V roku 2016 boli motocyklisti účastníkmi 583 dopravných nehôd, pričom z toho oni zavinili 350 nehôd. Len v minulom roku zomrelo na cestách dvanásť motorkárov.
O vývoji dopravných nehôd motocyklistov, ale aj prevencii pred nimi sme sa rozprávali s hovorkyňou Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky mjr. Ing. Denisou Baloghovou.
Bude polícia aj počas tejto letnej sezóny vykonávať viac dopravno-bezpečnostných akcií s cieľom znižovania následkov na životoch a zdraví?
Tak ako každý rok, aj počas blížiacej sa letnej turistickej sezóny bude Policajný zbor pripravovať represívne, ale aj preventívne akcie zamerané na všetkých účastníkov cestnej premávky s cieľom znižovať následky pri dopravných nehodách. S cieľom ochrániť čo najviac účastníkov ciest a prispieť k ich bezpečnosti, policajti v každom kraji na celom Slovensku zvýšia dohľad aj nad motocyklistami. Keďže sezóna dvojkolesových mašín je už, zdá sa, v plnom prúde, policajným kontrolám sa nevyhnú ani oni.
Načo všetko by mal dbať motorkár vtedy, keď sa chystá ísť s motocyklom na cestnú komunikáciu?
Každý rok v tomto období polícia vyzýva účastníkov cestnej premávky k mimoriadnej obozretnosti. Na cestách pribúdajú motorkári, cyklisti, korčuliari aj mnohí iní. Teraz je však potrebné poučiť motocyklistov, pretože, ako sa zdá, vyraziť na cesty je pre nich nebezpečné. Motocyklisti si už konečne musia uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Ak sa zrazia s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou, v drvivej väčšine končia smrťou alebo ťažkým zranením s trvalými následkami. Život je vzácnejší ako chvíľka predvádzania sa riskantnými manévrami, jazdou na jednom kolese, či iných kúskov, ktoré nepatria na cesty. Nie je na mieste preceňovať svoje schopnosti a podceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Štyri kolesá sú vždy viac ako dve.
Vodiči motorových vozidiel by si mali uvedomiť a počítať s tým, že už pribúdajú na cesty aj jazdci na dvojkolesových mašinách. Keďže odhadnúť rýchlosť motoriek je pre ich menšie rozmery ťažšie, o to dôležitejšie je častejšie sledovanie spätných zrkadiel a situácie okolo auta.
Motorkári si musia uvedomiť obrovskú zodpovednosť. Síce je pocit voľnosti a eufórie počas jazdy na dvoch kolesách na nezaplatenie, ale o to bolestivejšie a tragickejšie môžu byť následky pádu. Treba myslieť aj na to, že na cestách sa ešte stále nachádzajú kamienky po zimnej údržbe, na ktorých hrozí vysoké riziko šmyku. Slnečné počasie láka motocyklistov na cesty, ale tie sú ešte na mnohých miestach studené a správanie motocykla na takejto ceste je podstatne iné, ako na cestách v lete. Preto by sa mali v záujme vlastnej bezpečnosti vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov, a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.
Vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť, teda počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu, pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne.
Nehodám motocyklistov môžu predchádzať nielen samotní motorkári bezpečnou jazdou, ale aj vodiči vyššou opatrnosťou počas jazdy. Ako by mali jazdiť motocyklisti, aby predchádzali dopravným nehodám?
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť (v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a k zlepšeniu podmienok (airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby, ochranný odev a pod.).
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a pod. má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu.
Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali predovšetkým uvedomiť, že:
- motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
- často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava, preto je dôležité upozorniť motocyklistov na striktné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky hlavne pri prejazde križovatiek, alebo pri zaraďovaní sa do radu vozidiel čakajúcich na prejazd križovatkou,
- motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť, preto okrem ochranných bezpečnostných prvkov je dôležité používať vhodné oblečenie s výraznými reflexnými plochami, pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup a samozrejme nezabudnúť na vzájomnú toleranciu medzi motocyklistami a ostatnými vodičmi motorových vozidiel v cestnej premávke.
Pri koľkých dopravných nehodách bol prítomný motocykel v roku 2016 a pri koľkých v tomto roku?
V roku 2016 boli motocyklisti účastníkmi 583 dopravných nehôd, zavinili 350 dopravných nehôd. Za 4 mesiace roka 2017 boli motocyklisti účastníkmi pri 68 dopravných nehodách, pričom z uvedeného počtu zavinili 46 dopravných nehôd.
DN zavinené motocyklistami za 4 mesiace roka 2017 podľa územného okresu
Počet dopravných nehôd
Územný okres
Senica - 4
Bratislava II. - 3
Bratislava V. - 3
Senec - 2
Nové Mesto nad Váhom - 2
Prievidza - 2
Levice - 2
Košice okolie - 2
Trebišov - 2
Odpoveď na otázku, aký je vývoj dopravných nehôd motocyklistov s ohľadom na ostatné roky, či má stúpajúcu či klesajúcu tendenciu prináša nasledujúci graf:
Dá sa povedať v ktorých krajoch, respektíve okresoch je najvyššia nehodovosť motorkárov?
Desať najpočetnejších okresov podľa počtu dopravných nehôd zavinených motocyklistami v roku 2016
Počet dopravných nehôd zavinených motocyklistami
Územný okres
1. Nitra - 20
2. Košice - 18
3. Prievidza - 12
4. Nové Zámky - 11
5. Liptovský Mikuláš - 11
6. Košice – okolie - 11
7. Bratislava III. - 9
8. Malacky - 9
9. Pezinok - 9
10. Žilina - 9
Dá sa povedať vo všeobecnosti, v akých prípadoch dochádza najčastejšie k dopravným nehodám motorkárov?
Hlavné príčiny dopravných nehôd zavinených motocyklistami v roku 2016
Počet dopravných nehôd
nedovolená rýchlosť jazdy - 128
porušenie povinnosti vodiča - 100
nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami - 29
porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky - 24
nesprávne predchádzanie - 23
nesprávny spôsob jazdy - 18
nesprávna jazda cez križovatku - 12
nesprávne odbočovanie - 5
V koľkých prípadoch dopravných nehôd motocyklistov bol prítomný alkohol?
V roku 2016 bola u vinníka motocyklistu zistená prítomnosť alkoholu pri 30 dopravných nehodách. Za 4 mesiace roka 2017 bola u vinníka motocyklistu zistená prítomnosť alkoholu pri 7 dopravných nehodách.
Zrážka motocykla s automobilom sa nezriedka konci smrťou. V koľkých prípadoch došlo v minulom roku a v tomto roku k smrti motorkára priamo na ceste?
V roku 2016 bolo zavinených motocyklistom s jeho usmrtením podľa druhu zrážky (s idúcim, zaparkovaným vozidlom) 5 dopravných nehôd. Za 4 mesiace roka 2017 bola zavinená motocyklistom s jeho usmrtením podľa druhu zrážky (s idúcim, zaparkovaným vozidlom) 1 dopravná nehoda.
Pri ukazovateli podľa druhu zrážky je však najviac dopravných nehôd zavinených motocyklistami s ich usmrtením pri zrážke s pevnou prekážkou (napr. zvodidlo, múr, strom atď.) alebo pri páde na cestu či mimo nej, kedy v roku 2016 takto došlo k 7 smrteľným dopravným nehodám.
O vývoji dopravných nehôd motocyklistov, ale aj prevencii pred nimi sme sa rozprávali s hovorkyňou Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky mjr. Ing. Denisou Baloghovou.
Bude polícia aj počas tejto letnej sezóny vykonávať viac dopravno-bezpečnostných akcií s cieľom znižovania následkov na životoch a zdraví?
Tak ako každý rok, aj počas blížiacej sa letnej turistickej sezóny bude Policajný zbor pripravovať represívne, ale aj preventívne akcie zamerané na všetkých účastníkov cestnej premávky s cieľom znižovať následky pri dopravných nehodách. S cieľom ochrániť čo najviac účastníkov ciest a prispieť k ich bezpečnosti, policajti v každom kraji na celom Slovensku zvýšia dohľad aj nad motocyklistami. Keďže sezóna dvojkolesových mašín je už, zdá sa, v plnom prúde, policajným kontrolám sa nevyhnú ani oni.
Načo všetko by mal dbať motorkár vtedy, keď sa chystá ísť s motocyklom na cestnú komunikáciu?
Každý rok v tomto období polícia vyzýva účastníkov cestnej premávky k mimoriadnej obozretnosti. Na cestách pribúdajú motorkári, cyklisti, korčuliari aj mnohí iní. Teraz je však potrebné poučiť motocyklistov, pretože, ako sa zdá, vyraziť na cesty je pre nich nebezpečné. Motocyklisti si už konečne musia uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Ak sa zrazia s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou, v drvivej väčšine končia smrťou alebo ťažkým zranením s trvalými následkami. Život je vzácnejší ako chvíľka predvádzania sa riskantnými manévrami, jazdou na jednom kolese, či iných kúskov, ktoré nepatria na cesty. Nie je na mieste preceňovať svoje schopnosti a podceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Štyri kolesá sú vždy viac ako dve.
Vodiči motorových vozidiel by si mali uvedomiť a počítať s tým, že už pribúdajú na cesty aj jazdci na dvojkolesových mašinách. Keďže odhadnúť rýchlosť motoriek je pre ich menšie rozmery ťažšie, o to dôležitejšie je častejšie sledovanie spätných zrkadiel a situácie okolo auta.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru
mjr. Ing. Denisa Baloghová |
Vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť, teda počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu, pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne.
Nehodám motocyklistov môžu predchádzať nielen samotní motorkári bezpečnou jazdou, ale aj vodiči vyššou opatrnosťou počas jazdy. Ako by mali jazdiť motocyklisti, aby predchádzali dopravným nehodám?
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť (v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a k zlepšeniu podmienok (airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby, ochranný odev a pod.).
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a pod. má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu.
Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali predovšetkým uvedomiť, že:
- motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
- často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava, preto je dôležité upozorniť motocyklistov na striktné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky hlavne pri prejazde križovatiek, alebo pri zaraďovaní sa do radu vozidiel čakajúcich na prejazd križovatkou,
- motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť, preto okrem ochranných bezpečnostných prvkov je dôležité používať vhodné oblečenie s výraznými reflexnými plochami, pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup a samozrejme nezabudnúť na vzájomnú toleranciu medzi motocyklistami a ostatnými vodičmi motorových vozidiel v cestnej premávke.
Pri koľkých dopravných nehodách bol prítomný motocykel v roku 2016 a pri koľkých v tomto roku?
V roku 2016 boli motocyklisti účastníkmi 583 dopravných nehôd, zavinili 350 dopravných nehôd. Za 4 mesiace roka 2017 boli motocyklisti účastníkmi pri 68 dopravných nehodách, pričom z uvedeného počtu zavinili 46 dopravných nehôd.
DN zavinené motocyklistami za 4 mesiace roka 2017 podľa územného okresu
Počet dopravných nehôd
Územný okres
Senica - 4
Bratislava II. - 3
Bratislava V. - 3
Senec - 2
Nové Mesto nad Váhom - 2
Prievidza - 2
Levice - 2
Košice okolie - 2
Trebišov - 2
Odpoveď na otázku, aký je vývoj dopravných nehôd motocyklistov s ohľadom na ostatné roky, či má stúpajúcu či klesajúcu tendenciu prináša nasledujúci graf:
Dá sa povedať v ktorých krajoch, respektíve okresoch je najvyššia nehodovosť motorkárov?
Desať najpočetnejších okresov podľa počtu dopravných nehôd zavinených motocyklistami v roku 2016
Počet dopravných nehôd zavinených motocyklistami
Územný okres
1. Nitra - 20
2. Košice - 18
3. Prievidza - 12
4. Nové Zámky - 11
5. Liptovský Mikuláš - 11
6. Košice – okolie - 11
7. Bratislava III. - 9
8. Malacky - 9
9. Pezinok - 9
10. Žilina - 9
Dá sa povedať vo všeobecnosti, v akých prípadoch dochádza najčastejšie k dopravným nehodám motorkárov?
Hlavné príčiny dopravných nehôd zavinených motocyklistami v roku 2016
Počet dopravných nehôd
nedovolená rýchlosť jazdy - 128
porušenie povinnosti vodiča - 100
nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami - 29
porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky - 24
nesprávne predchádzanie - 23
nesprávny spôsob jazdy - 18
nesprávna jazda cez križovatku - 12
nesprávne odbočovanie - 5
V koľkých prípadoch dopravných nehôd motocyklistov bol prítomný alkohol?
V roku 2016 bola u vinníka motocyklistu zistená prítomnosť alkoholu pri 30 dopravných nehodách. Za 4 mesiace roka 2017 bola u vinníka motocyklistu zistená prítomnosť alkoholu pri 7 dopravných nehodách.
Zrážka motocykla s automobilom sa nezriedka konci smrťou. V koľkých prípadoch došlo v minulom roku a v tomto roku k smrti motorkára priamo na ceste?
V roku 2016 bolo zavinených motocyklistom s jeho usmrtením podľa druhu zrážky (s idúcim, zaparkovaným vozidlom) 5 dopravných nehôd. Za 4 mesiace roka 2017 bola zavinená motocyklistom s jeho usmrtením podľa druhu zrážky (s idúcim, zaparkovaným vozidlom) 1 dopravná nehoda.
Pri ukazovateli podľa druhu zrážky je však najviac dopravných nehôd zavinených motocyklistami s ich usmrtením pri zrážke s pevnou prekážkou (napr. zvodidlo, múr, strom atď.) alebo pri páde na cestu či mimo nej, kedy v roku 2016 takto došlo k 7 smrteľným dopravným nehodám.
Marcel Lincényi, foto PPZ a Pavel Ondera © Slovenské pohrebníctvo
publikované vo vydaní SP II. 2017
Späť na tému Súčasnosť
Kliknutím na obrázok otvoríte fotoprílohu
Prezrite si pohodlne ďalších 10 fotografií